le temps passe vite quand on s'amuse - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Sella Blom - WaarBenJij.nu le temps passe vite quand on s'amuse - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Sella Blom - WaarBenJij.nu

le temps passe vite quand on s'amuse

Blijf op de hoogte en volg Sella

22 September 2014 | Frankrijk, Parijs

Voor de lieve volgers,

Maandag alweer! Precies een week geleden, rond deze tijd, stapten we in de auto onderweg naar hier. Oui, le temps passe vite quand on s'amuse !

Afgelopen weekend werd in parijs les Journées du Patrimoine 2014 (de open monumentendagen) gehouden. Zaterdag en zondag kreeg je de kans om het natuurlijke en culturele erfgoed van Parijs & Ile de France te bekijken. Samen met Jules, Esther, Marcel & 2 Italiaanse medestudente zijn we begonnen in hen Panthéon,hier vind je verschillende tombes van belangrijke mensen uit de Renaissance. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Rousseau & Voltaire. Omdat wij tijdens de Frans les op European Studies het afgelopen halfjaar vooral bezig zijn geweest met de Franse cultuur, kwamen vele andere namen ons ook bekend voor! (Applausje voor onszelf en onze Frans lerares mevrouw Tilmans).

Tegenover het Panthéon vind je de Bibliothèque Sainte-Geneviève. Deze bieb,gebouwd in 1851 door architect Henri Labrouste, werd gebouwd op de oorspronkelijke plaats van het Collège de Montaigu. De bibliotheek erfde de manuscripten en de collecties van een van de oudste abdijen in Europa, de abdij van Sainte-Geneviève. Als student kun je hier ook studeren, je moet dan wel een plekje reserveren en dit is maar één keer per jaar toegestaan.

Een van de langste rijen die ik ooit heb gezien stonden voor Le Sénat. (De Eerste Kamer) Ook alle paleizen, die normaal niet toegankelijk zijn voor bezoekers, nemen deel aan deze dagen. Maar je kunt je wel voorstellen dat je dan de hele middag kwijt bent wachtend in een rij.

Gisteravond kwamen we erachter dat alle supermarkten dicht waren (zondag), dus zijn we maar gedwongen gaan uiteten. (Poeh wat een slecht leven) Vandaag is het redelijk mooi weer & dus een perfecte dag voor faire du shopping. Morgen begint het echte leven helaas weer en mogen we weer naar school YES.

Bisous,

Sella